
WORLD EDI TORS FORUM

World 
Pr e s s
Freedom 
D a y

May 3

Algeria (2)
Send appeals to:
His Excellency Liamine Zeroual
President of the High Council of State
The Presidential Palace, El Mouradia
Algiers, Algeria
Fax: +213 2 60 96 18

Djamel Fahassi, Alger Chaîne I II
Detained: May 7, 1995
S tate security officials deta i n ed Fahassi, a
reporter for the government-run French-lan-
guage radio station Alger Chaîne III and for-
merly a contributor to Al-Forqane, a weekly
organ of the Islamic Salvation Front that was
banned in March 1992, for unknown reasons.
Officials have refused to acknowledge his
arrest.

Aziz Bouabdallah, Al-Alam al-Siyassi
Detained: April 12, 1997
Bouabdallah, a journalist who covered Islamist
groups in Algeria for the Arabic-language daily
Al-Alam al-Siyassi, was abducted by three
armed men from his home in Algiers. The
men identified themselves as Algerian security
agents and forced Bouabdallah into a waiting
car. He is reportedly being held by authorities
in an Algiers detention center and is reported
to have been tortured repeatedly. Authorities
have denied any knowledge of his detention.

Benin (2)
Send appeals to:
His Excellency Mathieu Kerekou
c/o Embassy in France
87 Avenue Victor Hugo
75016 Paris, France

Maurice Chabi, Les Echos du Jour
Pascal Zantou, Les Echos du Jour
Imprisoned: December 15, 1998

Chabi and Zantou, respectively chief editor
and reporter for the independent daily Les
Echos du Jour, each received a six-month pri-
son sentence for libel. Education Minister
Léonard Padonou Jijoho filed the complaint
against the journalists in response to the publi-
cation of an article in the newspaper's 26
August edition which reported that he had
misappropriated public funds.

Burma/Myanmar (8)
Send appeals to:
His Excellency General Than Shwe
Prime Minister and Minister of Defense 
Chairman of the State Peace and Development
Council
Ministry of Defense 
Signal Pagoda Road
Rangoon,  Burma

U Win Tin 
Imprisoned: July 4, 1989 
U Win Tin, former editor of two daily newspa-
pers and vice-chair of Burma's Wr i t e r s
Association, was arrested and sentenced to
three years' hard labor - a sentence that was
subsequently extended. U Win Tin was active
in establishing independent publica t i o n s
during the 1988 student democracy move-
ment, and worked closely with democracy lea-
der Daw Aung San Suu Kyi. Authorities exten-
ded U Win Tin's sentence by five years on
March 28 1996, after convicting him of smug-
gling letters describing conditions at Insein pri-
son to Professor Yozo Yokota, the U.N. Special
Rapporteur for human rights in Burma. It has
been reported that U Win Tin is seriously ill
and perhaps close to death in Rangoon
General Hospital, where he was transferred in
early October 1997 from Myingyan jail, one of
the worst in Burma. 

U Maung Maung Lay Ngwe 
Imprisoned: September 1990
U Maung Maung Lay Ngwe was arrested and
charged with writing and distributing publica-
tions that "make people lose respect for the
government." The publications were titled, col-
lectively, Pe-Tin-Tan.

U Myo Myint Nyein, What's Happening
U Sein Hlaing, What's Happening 
Imprisoned: September 1990
U Myo Myint Nyein and U Sein Hlaing were
arrested for contributing to the preparation,
planning and publication of the satirical news



WORLD EDITORS FORUM

magazine What's Happening. They were sen-
tenced to seven years in prison. On March 28
1996, they were among 21 prisoners tried insi-
de Insein Prison and given an additional seven
years sentence under the Emergency
Provisions Act, for smuggling letters describing
prison conditions to Professor Yozo Yokota, the
U.N. Special Rapporteur for human rights in
Burma.

Daw San San Nwe 
U Sein Hla Oo
Imprisoned: August 5, 1994
Writer Daw San San Nwe and journalist U Sein
Hla Oo were arrested on charges of spreading
information damaging to the state and contac-
ting anti-government groups. Daw San San
Nwe and U Sein Hla Oo were sentenced on
October 6, 1994 to 10 years and seven years
in prison, respectively. Officials said they had
"fabricated and sent anti-government reports
to some diplomats in foreign embassies, forei-
gn radio stations, and visiting foreign journa-
lists." Both U Sein Hla Oo and Daw San San
Nwe were previously imprisoned for their
involvement in the National League for
Democracy, Burma's main pro-democracy
party. It is thought they are held at the Insein
Prison in Rangoon.

Ma Myat Mo Mo Tun 
Imprisoned: 1994
The daughter of imprisoned dissident Daw San
San Nwe, Ma Myat Mo Mo Tun was arrested
in 1994 and sentenced to seven years in prison
for spreading information injurious to the state.
She is alleged to have recorded "defamatory
letters and documents," made contact with
" i l l egal" groups and sent anti-government
articles to a journal published by an expatriate
group.

Ye Htut
Imprisoned: September 27, 1995
Ye Htut was arrested on charges of sending
fabricated news abroad to Burmese dissidents
and opposition media. Among the organiza-
tions to which Ye Htut allegedly confessed sen-
ding reports was the Thailand-based Burma
Information Group (BIG), which publishes the
human rights newsletter The Irrawaddy.
Burma's official media claimed that BIG had
presented a false picture of the country to
foreign governments and human rights orga-
nizations. He was sentenced to seven years in
prison.

Cameroon (1)
Send appeals to:
His Excellency Paul Biya
President of the Republic of Cameroon
Presidential Palace
Yaoundé, Cameroon
Fax: 237-221-699

Michel Michaut Moussala, Aurore Plus
Imprisoned: September 3, 1998
Moussala, editor of Aurore Plus, was convicted
of defaming the director general of the
National Ports Department of Cameroon and a
deputy of the ruling RDPC party. He was sen-
tenced to six months in prison and fined one
million CFA (US$1,783). In addition, the news-
paper was ordered to suspend publication for
six months. The suit cited a 16 December 1997
Aurore Plus article. 

China (10)
Send appeals to:
President Jiang Zemin
Guowuyuan
9 Xihuangcheng Genbeijie
Beijing, People's Republic of China
Fax: 86-10-6512-5810

Hu Liping, The Beijing Daily
Imprisoned: April 7, 1990
Hu, a staff member of The Beijing Daily news-
paper, was arrested on 7 April 1990 and char-
ged with 'counter-revolutionary incitement and
propaganda' and 'trafficking in state secrets',
according to a rare release of information on
his case from the Chinese Ministry of Justice in
1998. He was sentenced by the Beijing
Intermediate People’s Court to a term of 10
years in prison on 15 August 1990 and is
being held in the Beijing Municipal Prison. 

Zhang Yafei, Tielu 
Imprisoned: September, 1990
Zhang, a former student at Beifang
Communications University, was arrested and
charged with dissemination of counter-revolu-
tionary propaganda and incitement. In March
1991, he was sentenced to 11 years in prison
and two years without political rights. Zhang
edited an unofficial magazine called Tielu (Iron
Currents) about the 1989 crackdown at
Tiananmen Square. 



WORLD EDITORS FORUM

Chen Yanbin, Tielu
Imprisoned: Late 1990
Chen, a former student at Qinghua University,
was arrested in late 1990 and sentenced to 15
years in prison and four years without political
rights after his release. Together with Zhang
Yafei, he had produced an unofficial magazine
called Tielu (Iron Currents) about the 1989
Tiananmen Square massacre. Several hundred
mimeographed copies of the magazine were
distributed. The government termed the publi-
cation "reactionary" and charged Chen with
dissemination of counter-revolutionary propa-
ganda and incitement. 

Liu Jingsheng, Tansuo 
Imprisoned: May 1992
Liu, a former writer and co-editor for the pro-
democracy journal Tansuo, was sentenced to
15 years in prison for "counter-revolutionary"
activities after being tried secretly in July 1994.
Liu was arrested in May 1992 and charged
with being a member of labor and pro-demo-
cracy groups. Court documents stated Liu was
i n v o l v ed in organizing and leading anti-
government and pro-democracy activities.
Prosecutors also accused him and other dissi-
dents who were tried on similar charges of wri-
ting and printing political leaflets that were dis-
tributed in June 1992. 

Wu Shishen, Xinhua News Agency
Imprisoned: October or November 1992
Arrested in the fall of 1992, Wu, a Xinhua
News Agency reporter, received a life senten-
ce in August 1993 for allegedly providing a
Hong Kong journalist with a "state-classified"
advance copy of President Jiang Zemin's 14th
Party Congress address. 

Bai Weiji
Arrested: April 1993
Bai, who once worked for the Chinese Foreign
Ministry monitoring foreign news and writing
news summaries, was sentenced in May 1993
to 10 years in prison for passing information
and leaking national secrets to Lena Sun, a cor-
respondent for the Washington Post. His
appeal was rejected in July 1993. 

Ma Tao, China Health Education News
Sentenced: August 1993

Ma, editor of China Health Education News,
received a six-year prison term for allegedly
helping Xinhua News Agency reporter Wu
Shishen provide a Hong Kong journalist with
President Jiang Zemin's "state-classified" 14th
Party Congress address. According to the
Associated Press, Ma is believed to be Wu's
wife. 

Khang Yuchun
Sentenced: December 1994
Khang was tried with 16 others on charges of
being members of counter-revolutionary orga-
nizations. Among the accusations against him
was that he commissioned people to write
articles and set up Freedom Forum, the maga-
zine of the Chinese Progressive Alliance. He
was sentenced in December 1994 to 12 years
in prison for "organizing and leading a coun-
ter-revolutionary group" and an additional
seven year imprisonment for "counter-revolu-
tionary propaganda." 

Wang Ming
Arrested: November 1996
Wang was sentenced to three years re-educa-
tion through labor for writing "Declarations on
Citizens' Freedom of Speech," an open letter
which called on the government to release dis-
sidents Wei Jingsheng and Wang Dan. He is
being held in Xishanping Reeducation Brigade
in Sichuan Province. 

Shi Binhai, China Economic Times
Imprisoned: September 5, 1998
Shi, an editor with the Beijing-based China
Economic Times, was taken from his home by
National Security Ministry personnel on 5
September 1998. The Security Ministry did not
give an explanation for the arrest, nor did it
inform Shi's family where he was being held.
Sources in China fear that Shi was arrested as
a result of his work on a pro-reform book.



WORLD EDITORS FORUM

Cuba (5)
Send appeals to:
His Excellency Fidel Castro Ruz
President of Cuba
c/o Permanent Mission of Cuba to the United
Nations, 315 Lexington Avenue
New York, NY 10016, United States
Fax: 1-212-689-9073

Lorenzo Páez Nuñez, Buro de Prensa
Independiente de Cuba
Imprisoned: July 10, 1997
Páez was sentenced to 18 months in prison for
defaming the national police. He was detained
because of his report about a police officer
who allegedly killed a young man during har-
vest celebrations in Pinar del Río. Páez was
convicted after a one-day trial during which he
was not permitted legal assistance.

Bernardo Arévalo Padrón, Línea Sur 3
Imprisoned: November 18, 1997
On October 31, Arévalo was sentenced to six
years in prison by the Provincial Chamber of
the Court of Aguada de Pasajeros, a town in
the province of Cienfuegos. He was convicted
on the charge of "lack of respect" for Fidel
Castro and Carlos Lage, a member of the
Cuban State Council. The conviction stems
from a story Arévalo published on the leaders'
privileges. He reported that a helicopter trans-
ported meat from a farm in Aguada de
Pasajeros to Havana, while the Aguada de
Pasajeros inhabitants did not have enough to
eat. Arévalo was deta i n ed and jailed on
November 18. He is serving his sentence in
Ariza prison in Cienfuegos, where he shares a
filthy cell with common criminals. On
November 28, the Aguada de Pasajeros Court
rejected Arévalo's petition to review the convic-
tion.

Juan Carlos Recio Martínez , CubaPress
Imprisoned: June 15, 1998 
Authorities detained Recio Martínez, corres-
pondent for the independent news agency
CubaPress in the province of Villa Clara, follo-
wing an incident in autumn 1997, and charged
him with 'acts against state security'. He was
sentenced on 6 February 1998 to one year of
correctional labour. While Recio Martínez is
permitted to leave the co-operative after work
each day, forced labour is regarded as a form
of confinement.

Manuel Antonio González Castellanos,
CubaPress
Imprisoned: October 1, 1998
S tate Security agents arrested González
Castellanos, a correspondent for the indepen-
dent news service CubaPress, on charges of
'sedition' (desacato) in San Germán, Holguín
Province. He was arrested after making critical
statements about President Fidel Castro to
State Security agents who had insulted him in
the street. While the sedition charges stem
from an interaction that is unrelated to his jour-
nalistic work, colleagues suspect that González
Castellanos was deliberately provoked by State
Security agents in retaliation for news reports
about the activities of political dissidents.

Jésus Joel Díaz Hernández, Asociación de
Periodistas Independientes
Imprisoned: 18 January 1999
Díaz Hernández, executive director of the
Cooperativa Avileña de Pe r i o d i s ta s
Independientes, was arrested on the evening
of 18 January. He was tried the next day and
sentenced to four years in prison for acting 'in
clear contradiction of the norms of socialist
morals'. Further details of his arrest are unavai-
lable, but it is feared that his arrest was related
to his journalism activities.

Democratic Republic of Congo
(2)
Send appeals to:
Laurent-Désiré Kabila
President of the Republic
Ngaliema, Kinshasa
Democratic Republic of Congo
Fax: 243-88-02120 / 202-234-2609

Albert Bonsange Yema, L'Alarme, L'Essor
Africain
Imprisoned: February 7, 1998
Yema, editor of the opposition newspapers
L'Alarme and L'Essor Africain, was arrested in
connection with a February 7 article, published
in both newspapers, calling for the release of
jailed opposition leader Joseph Olengankoy.
On 1 June, the State Security Court convicted
Yema of 'threatening state security' and sen-
tenced him to one year in prison. Yema is dia-
betic, and has been receiving treatment at the



WORLD EDITORS FORUM

general hospital in Kinshasa. His conviction
contravenes the country’s press law, which
only allows for civil penalties in such circum-
stances.

Mbakulu Pambu Diambu, Radio-television
Matadi
Imprisoned: November, 1998
Diambu, president of the local chapter of the
Congolese Press Union (UPC) and a broadcas-
ter with the private station Radio-télévision
Matadi (RTM), was arrested in late November
and deta i n ed at the Matadi National
Information Agency offices. Diambu was char-
ged with breaching state security after hosting
a television programme in which he allegedly
interviewed representatives of rebel forces.

Ethiopia (12)
Send appeals to:
His Excellency Prime Minister Meles Zenawi
Office of the Prime Minister
Addis Ababa, Ethiopia
Fax: 251-1-552-030 (c/o Ministry of Foreign
Affairs)

Sisay Negussie, Agere
Imprisoned: March 1997
Sisay appeared before court on April 7 and
was detained at Kerchele prison for failing to
present a bail guarantor of approximately
US$600. No further information about this
case was available.

Samson Seyoum, Tequami and Agere
Imprisoned: April 18, 1997
Samson, former editor in chief of Agere and
Tequami, was sentenced to an undisclosed pri-
son term on charges of "inciting war and
spreading Islamic Fundamentalism," for articles
he had published in Agere. Detained before
the sentencing and unable to produce the bail
of approximately US$730, Samson had just
completed an 18-month prison sentence which
he had begun in December 1995 after his
conviction on charges of libel for an article in
Tequami.

Sisay Agena, Ethiop
Imprisoned: September 8, 1997
Sisay, publisher of Ethiop, was arrested on

September 8 on as yet unknown charges and
detained at the Region 14 location. He was
released on bail on September 10, but on
September 16 was taken back into custody
and moved to the Central Criminal
Investigation Office Prison.

Tamrat Gemeda, Seife Nebelbal
Imprisoned: October 1997
Tamrat, former editor-in-chief of Se i f e
Nebelbal, was arrested on charges of involve-
ment with the guerrilla organisation, the
Oromo Liberation Front, after publishing a
number of articles.

Tamrat Serbessa, Wenchif
Imprisoned: October 14, 1997
Tamrat, editor-in-chief of Wenchif, was detai-
ned at the Central Criminal Investigation Office
Prison. He is charged on five counts, one of
which is libel against President Neg a s s o
Gidada. This charge stemmed from a report in
Wenchif that claimed the president was drunk
at a gathering of Oromos.

Tesfaye Deressa, Urjii
Solomon Nemera, Urjii
Imprisoned: October 16, 1997
Tesfaye, editor-in-chief of the Urjii newspaper,
and Solomon, the paper's deputy editor, were
abducted from a tea room near Urjii 's offices.
The journalists were first deta i n ed at the
Central Criminal Investigation Office Prison
and later taken to a district police prison and
held on charges related to a report in Urjii
about the recent killing of alleged Oromo
Liberation Front members; the article contra-
dicted the government media's version of the
same story.

Garoma Bekele, Urjii
Imprisoned: October 27, 1997
Garoma, publisher of the newspaper Urjii, was
detained on suspicion of being a member of
the outlawed Oromo Liberation Front. Garoma



WORLD EDITORS FORUM

is being held at the Central Investigation Office
Prison along with others who have been detai-
ned for their alleged connection to a series of
bomb attacks. He has been denied bail.

Fisseha Alemu, Tarik
Imprisoned: March 24, 1998
Police arrested and detained Fisseha, editor in
chief of the Amharic-language independent
weekly newspaper Tarik, in March. Authorities
would not provide an explanation for his
arrest, but local journalists believe it was in
connection with an article published on 31
January which reported that Ethiopian ortho-
dox monks from the Tigray region were enga-
ged in cannabis production.

Wondwossen Asfaw, Atkurot
Imprisoned: April 1998
Wondwossen, editor-in-chief of the privately
owned newspaper Atkurot, was detained on
unspecified charges. He remains in prison
because he was unable to post bail of 10,000
birr ($US1,500).

Tesfa Tegegn, Beza
Imprisoned: June 19, 1998
Tesfa, former editor-in-chief of the privately
owned Beza, was detained and held at the
Addis Ababa Central Prison on unspecified
charges. This was Tesfa’s second jailing in
1998. He had been detained in March and
was released on bail on 10 June.

Tilahun Bekele, Fetash
Imprisoned: September 1998
Tilahun, editor-in-chief of Fetash, was detained
in late September at the Ma'ekelawi Central
Criminal Investigation Prison Office on charges
of libel against the Crown Mineral Water
Company.

Gabon (3)
Send appeals to:
His Excellency Omar Bongo
President of the Republic of Gabon
Presidential Palace
Libreville, Gabon
Fax:  233 21 664 089

Michel Ongoundou-Loundah, La Griffe
Raphael Ntoutoume Nkoghe, La Griffe
Pulcherie Beaumel, La Griffe
Imprisoned: August 12, 1998
Pu b l i cation director Ongoundou-Loundah,

editor-in-chief Nkoghe, and reporter Beaumel
of the private weekly La Griffe, were each sen-
tenced to eight months in prison and fined
3,000,000 CFA (US$5,000) in damages and
interest payable to the Air Gabon Director
General. The case was in connection with an
article reporting that the airline was involved in
ivory trafficking.

Iran (1)
Send appeals to:
His Excellency Mohammed Khatemi 
President of the Islamic Republic of Iran
The Presidency, Palestine Avenue
Azerbaijan Intersection
Tehran, Islamic Republic of Iran
Fax: +98 21 6402190

Morteza Firouzi, Iran News
Imprisoned: November 9, 1997
The official Iranian daily Joumhouri Islami
reported that Firouzi, editor in chief of the
English-language daily Iran News, was arrested
on charges of espionage in late 1997. He has
since reportedly been sentenced to death for
spying. Prior to Joumhouri Islami's announce-
ment, Firouzi had been rumored "disappea-
red" for several months. It is thought that his
arrest was related to articles published in Iran
News calling for the release of foreign natio-
nals from Iranian prisons and for warmer rela-
tions with the United States.

Iraq (1)
Send appeals to:
President Saddam Hussein
c/o Iraqi Mission to the United Nations
14 East 79th Street
New York, NY 10021
United States

Aziz al-Syed Jasim, Al-Ghad, Al-Thawra
Imprisoned: April 18, 1991
Jasim, editor of Al-Ghad magazine and former
editor of the official daily Al-Thawra, was taken
into custody at a secret police station in
Baghdad and has not been heard from since.
Reports suggest that his refusal to write a book
about Iraqi President Saddam Hussein precipi-
tated his arrest. Government officials deny that
he is in prison. 



WORLD EDITORS FORUM

Kuwait (5) 
Send appeals to:
His Highness Shaikh Sa'ad al-'Abdallah al-
Sabah, 
Crown Prince and Prime Minister
Al-Diwan al-Amiri, Al-Safat
Kuwait City, Kuwait
Fax: 965-243-0121

Ibtisam Berto Sulaiman al-Dakhil, Al-
Nida
Fawwaz Muhammad al-Awadi Bessisso,
Al-Nida
Usamah Suhail Abdallah Hussein, Al-Nida
Abd al-Rahman Muhammad Asad al-
Husseini, Al-Nida
Ahmad Abd Mustafa, Al-Nida
Sentenced: June 1991
The five journalists were given life sentences
for working for the Iraqi occupation newspaper
Al-Nida. They were taken into custody after
Kuwait's liberation and charged with collabora-
tion. The trials, which began on May 19, 1991,
in martial-law courts, failed to comply with
international standards of justice. The defen-
dants were reportedly tortured during their
interrogations. Their defense - that they were
coerced to work for the Iraqi newspaper - was
not rebutted by prosecutors. On June 16, 1991,
the journalists were sentenced to death. Ten
days later all martial-law death sentences were
commuted to life terms.

Madagascar (2)
Send appeals to:
President Didier Ratsirka
c/o Embassy of the Republic of Madagascar
2374 Massachusetts Avenue N.W.
Washington, D.C. 20008

Harry Rahajason, L'Express de Madagascar
Christian Chatefaux, L'Express de
Madagascar
Sentenced: December 28, 1998
Chatefaux and Rahajason, editor-in-chief and
reporter, respectively, for the newspaper
L'Express de Madagascar, were sentenced to
three-month prison terms for contempt of
court. The charges stemmed from a case filed
by the public prosecutor of the Antsirabe
Republic, who had sued the newspaper for

allegedly insulting a magistrate in a June 1997
article. Chatefaux was sentenced for delaying
the publication of the plaintiff's response to the
article.

Nigeria (2)
Send appeals to:
His Excellency General Abdulsalami Abubakar
Chairman of the Provisional Ruling Council
and Commander in Chief of the Armed Forces
State House, Abuja
Federal Capital Territory, Nigeria
Fax: 234-95232

Niran Malaolu, The Diet
Imprisoned: December 27, 1997
A special military tribunal in Jos arraigned
Malaolu, editor of the daily newspaper The
Diet, for alleged involvement in a coup plot.
He had been arrested without charge at the
paper's offices. On 28 April  1998, Malaou was
tried and convicted for 'information gathering'
and 'implication in the alleged coup plot of
December 1997', and sentenced to life impri-
sonment with no right of appeal. On July 10,
Malaolu's sentence was reduced to 15 years.
He is held in Katsina Prison, where he is repor-
tedly critically ill and denied medical treatment.

Oscar Kangoa, Umoja
Imprisoned: July 2, 1998
Kangoa, a journalist with the weekly Umoja,
was jailed on 2 July after being sentenced on
31 May to a 12-month prison sentence for
'slander against authorities'. He had written an
article criticising the Justice Minister. Kangoa
was allegedly not given the right to defend
himself at his trial and claims that he was trea-
ted with brutality by police officers.

Peru (4)
Send appeals to:
His Excellency Alberto Fujimori
President of the Republic of Peru
Palacio de Gobierno, Lima 1, Peru
Fax: 51-14-266-770



WORLD EDITORS FORUM

Javier Tuanama Valera, Hechos
Imprisoned: October 16, 1990
Tuanama, editor in chief of the magazine
Hechos, was sentenced to 10 years in prison on
charges of having links to the guerrilla group
Revolutionary Movement Tupac Amaru. In
April 1996, he was transferred to the Huacariz
prison in Cajamarca. The Oversight
Commission is currently reviewing the case.

Hermes Rivera Guerrero, Radio Oriental
Imprisoned: May 8, 1992
Rivera, a reporter for Radio Oriental , was sen-
tenced to 20 years in prison on May 13, 1994,
for alleged terrorist activity. On September 5,
1995, the Supreme Court revoked the 20-year
prison sentence and ordered a retrial. No fur-
ther information is available on his status.

Pedro Carranza Ugaz, Radio Oriental
Imprisoned: November 29, 1993
Carranza, a correspondent with Radio Oriental,
was detained on November 29, 1993, and
sentenced on November 7, 1994, to 20 years
in prison on charges of being a member of a
terrorist group. He is currently being held in
the Picsi prison in Chiclayo. The Oversight
Commission is currently reviewing the case.

Augusto Ernesto Llosa Giraldo, E l
Casmeno, Radio Casma
Imprisoned: February 14, 1995
Llosa, editor in chief of the newspaper El
Casmeno and a reporter with Radio Casma,
was arrested in the northern city of Casma and
charged with involvement in a 1986 terrorist
incident in Cuzco. A secret tribunal of the
Superior Court of Cuzco sentenced him to six
years in prison. Llosa requested the nullifica-
tion of the sentence before the Surpeme Court
of Peru, which was accepted. On June 30,
1997, a new verdict was reached, and Llosa
was sentenced to five years.

Russia (2)
Send appeals to:
President Boris Yeltsin
The Kremlin
Moscow, The Russian Federation
Fax: 7-095-206-5173; 206-6277

Grigory Pasko, Boyevaya Vakhta
Imprisoned: November 20, 1997
Grigory Pasko, a military officer of the Russian
Pacific Fleet and a correspondent for Boyevaya
Vakhta, was arrested on 20 November and jai-
led in Vladivostok for passing classified infor-

mation to foreign agents. The charges stem-
med from for a series of articles by Pasko in the
m i l i tary newspaper Boyevaya Va k h t a, in
Japan’s Asahi daily, and on the NHK television
company of Tokyo that discussed the environ-
mental hazards caused by Russia’s decaying
nuclear submarine fleet. Officials claimed the
reports, published and aired over a three-year
period, posed a threat to Russia’s national
security. On 14 October 1998, a closed trial
against Pasko began, on charges of high trea-
son and revealing state secrets. Pasko remains
in custody and faces up to 20 years in prison if
convicted.

Altaf Galeyev, Radio Titan
Imprisoned: May 27, 1998
On 27 May 1998, Bashkir police raided the
Ufa offices of Radio Titan, the sole independent
radio station in the Republic of Bashkortostan,
beating and arresting staff members and sup-
porters. Police seized the radio equipment and
detained the entire staff, including Galeyev, the
manager and news director, after Radio Titan
aired interviews with three opposition candi-
dates who were barred from the presidential
elections. Galeyev was held for firing shots in
the air when police stormed the station’s office.
On June 4, he was charged with 'hooliganism'
and the illegal use of firearms, and placed in a
pre-trial detention center. If found guilty, he
faces a possible prison sentence of up to seven
years.

Sierra Leone (11)
Send appeals to:
President Ahmed Tejan Kabbah
State House
Freetown, Sierra Leone
Fax: 232-22-225-615

Dennis Smith, Sierra Leone Broadcasting
Service (SLBS)
Gipu Felix George, SLBS
Olivia Mensah, SLBS
Maada Maka Swaray, SLBS
William Smith, We Yone
Hilton File, WBIG-FM103
Ibrahim B. Kargbo, Citizen
Imprisoned: February 1998
On August 23, File, George, Dennis Smith,
Mensah, and Kargbo, along with 11 other



WORLD EDITORS FORUM

Sierra Leonean citizens, were found guilty of
treason for collaborating with the ousted
Armed Forces Ruling Council junta. On 24
August after a four-month trial, the five jour-
nalists were sentenced to death by hanging.
The journalists have appealed the sentences.
Swaray and William Smith are still awaiting
sentencing.

Mildred Hancile, Sierra Leone Broadcasting
Service 
Conrad Roy, Expo Times
Mano Mbompa Turay, Eagle
Amadu Jalloh, Liberty Voice
Imprisoned: February 1998
Hancile, a reporter and production assistant
with SLBS; Roy, an editor with the newspaper
Expo Times ; Turay, editor of the now-defunct
newspaper Eagle; and Jalloh, a senior journalist
with the newspaper Liberty Vo i c e , f a c ed
charges ranging from treason and aiding and
abetting the enemy, to conspiring to overthrow
a legally constituted government. They remain
in detention.

Somalia (1)
Please send appeals to:
Mohamed Ibrahim Egal
President of the Republic of Somaliland
State House of Somaliland
Fax: 252-213-3414

Hassan Said Yousuf, Jamhuria
Imprisoned: May 25, 1998
Police arrested Yousuf, chief editor of the inde-
pendent daily newspaper Jamhuria, for 'insul-
ting important personalities, circulating false
information and criticizing the leaders of the
republic'. Yousuf was arrested in connection
with reports published over a 10-month per-
iod, including articles about a dispute between
the army and the government, the outbreak of
Rift Valley disease, amputations ordered by an
Islamic court and remarks concerning the justi-
ce system.

South Korea (2)
Please send appeals to:
President Kim Dae Jung
The Blue House
#1 Sejong-no,

Chongno-gu 
Seoul, Republic of Korea 
Fax: 822-770-0253

Ham Yun Shik, One Way
Imprisoned: February 28, 1998 
Ham, publisher of One Way magazine, was
charged with criminal defamation by President
Kim Dae Jung's political party, the National
Congress for New Politics, as a result of critical
articles published in 1997 during the presiden-
tial campaign. On July 2, a Seoul court sen-
tenced Ham to one year in prison for criminal
defamation.

Son Chung Mu, Inside the World
Imprisoned: June 1, 1998 
Son, the publisher of Inside the World magazi-
ne, was arrested on June 1. Prosecutors char-
ged him with criminal defamation and accep-
ting a bribe to slander then-presidential candi-
date Kim Dae Jung during the 1997 campaign.
Son had also been charged with related
'crimes against reputation' in February by the
public prosecutor’s office, but had not been
arrested at the time. On September 23, Son
was found guilty of criminal libel and senten-
ced to two years in prison. The bribery charge
was dropped.

Syria (8)
Send appeals to:
His Excellency Hafez al-Assad
President of the Syrian Arab Republic
Presidential Palace, Damascus, Syria

Qaiss Darwish, Al Ka'ayda
Imprisoned: August 1984
Darwish, a journalist with the magazine Al
Ka ' a y d a, was arrested by military sec u r i t y
agents in August 1984 and later sentenced to
15 years in prison for alleged membership in
the Party for Communist Action. He is held in
Sednaya Prison.



WORLD EDITORS FORUM

Faisal Allush
Imprisoned: 1985
Allush, a journalist and political writer who has
been in jail since 1985, was sentenced in June
1993 to 15 years' imprisonment for member-
ship in the banned Party for Communist
Action. He is reportedly being held in Sednaya
Prison.

Samir al-Hassan, Fatah al-Intifada
Imprisoned: April 1986
A l - H a s san, Palestinian editor of Fatah al-
Intifada, who has been in jail since his arrest in
April 1986, was convicted in June 1994 of
being a member of the Party for Communist
Action. He was sentenced to 15 years in prison.

Anwar Bader, Syrian Radio and Television
Imprisoned: December 1986
Bader, a reporter for Syrian Radio and
Television who has been in jail since his arrest
by the Military Interrogation Branch in
December 1986, was convicted in March 1994
of being a member in the Party for Communist
Action. He was sentenced to 12 years in prison.

Marwan Mohammed, Al-Baath
Imprisoned: October 18, 1987
Mohammed, a technician and journalist with
the official Al-Baath, was arrested by military
security agents on 18 October 1987. He was
convicted and sentenced in 1993 to 10 years in
prison for alleged membership in the Party for
Communist Action. He is currently in Sednaya
Prison.

Nizar Nayouf, free-lancer
Imprisoned: January 1992
Nayouf, a freelance journalist who has contri-
b u t ed to Al-Huriyya and Al-Thaqafa al-
Ma'arifa, was arrested in January 1992 in
Damascus with several human rights activists
from the Committees for the Defense of
Democratic Freedoms and Human Rights in
Syria. In March 1992, he was sentenced by the
State Security Court to 10 years in prison for
"disseminating false information and receiving
money from abroad." He was severely tortured
during his interrogation. He remains in solitary
confinement in Mezze military prison.

Salama George Kila
Imprisoned: March 1992
Kila, a Palestinian writer and journalist, was
arrested in March 1992 by Political Security in

Damascus. His trial began in the summer of
1993. According to the London-ba s ed
International PEN, Kila had "reportedly written
an article on censorship in Syria for a Jordanian
daily paper." The court ruled that he was guil-
ty of a misdemeanor rather than a felony. Since
the maximum sentence for a misdemeanor is
three years, his release was expected in March
1995, yet he remains in prison.

Nou'man Abdo, Al-Tariq
Imprisoned: 1992
Abdo, a journalist working with the magazine
Al-Tariq (an organ of the Lebanese Communist
Party), was arrested in 1992 and later convicted
and sentenced in 1993 to 15 years in prison for
a l l eg ed membership in the Party for
Communist Action. He is currently in Tadmour
Prison.

Togo (2)
Send appeals to:
His Excellency President Gnassingbe Eyadéma
Office of the President
Lomé, Togo
Fax: 228 21 20 40

Elias Hounkali, Le Nouveau Combat
August 6, 1998
Police arrested three journalists, including
Hounkali, a reporter with the privately owned
weekly Le Nouveau Combat, for 'attacking the
honour' of the president and his wife following
reports published in August. His colleagues
were released, while Hounkali remains in pri-
son.

Edoh Amewouho, Le Nouveau Combat
November 10, 1998
Amewouho, a reporter with the privately
o w n ed weekly newspaper Le Nouveau
Combat, was arrested in connection with the
publication of two articles critical of the presi-
dent and his family in the August 6-13 edition
of the newspaper.

Tunisia (2)
Send appeals to:
M. Zine El Abidine Ben Ali



WORLD EDITORS FORUM

President of the Republic of Tunisia
Presidential Palace
Tunis, Tunisia
Fax: +216 1 744 721

Hamadi Jebali, Al-Fajr
Imprisoned: January 1991
Jebali, editor of Al-Fajr, the weekly newspaper
of the banned Islamist Al-Nahda party, was
sentenced to 16 years in prison by the military
court in Bouchoucha on August 28, 1992. He
was tried along with 279 others accused of
belonging to Al-Nahda. Jebali was convicted of
"aggression with the intention of changing the
nature of the state" and "membership of an
illegal organization." During his testimony,
Jebali denied the charges against him and dis-
played evidence that he had been tortured
while in custody. Jebali has been in jail since
January 1991, when he was sentenced to one
year in prison after Al-Fajr published an article
calling for the abolition of military courts in
Tunisia. International human rights groups
monitoring the mass trial concluded that it fell
far below international standards of justice.

Abdellah Zouari, Al-Fajr
Imprisoned: February 1991
Zouari, a contributor to Al-Fajr, the weekly
newspaper of the banned Islamist Al-Nahda
party, was sentenced to 11 years in prison by
the military court in Bouchoucha on August
28, 1992. He was tried along with 279 others
accused of belonging to Al-Nahda. He has
been in jail since February 1991, when he was
charged with "association with an unrecogni-
zed organization." International human rights
groups monitoring the trial concluded that it
fell far short of international standards of justi-
ce.

Turkey (26)
Send appeals to:
His Excellency Bulent Ecevit
Prime Minister
Basbakanlik
06573 Ankara, Turkey
Fax: 90 312 417 0476

Ismail Besikçi 
Imprisoned: November 13, 1993
Besikçi, a prominent scholar and author of
numerous books and articles on the Kurds in
Turkey, was arrested and charged with viola-
ting the Anti-Terror Law for an article he wrote
in the now-defunct daily Yeni Ülke. He was
tried and sentenced to one year in prison.
Since then, Besikçi has been found guilty of
other charges arising from articles he publi-
s h ed on the Kurdish question in Özgür
Gündem, and for books he has written on the
subject. He has now been sentenced to more
than 100 years in prison and remains in Bursa
Prison, with additional charges pending against
him.

Hasan Özgün, Özgür Gündem
Imprisoned: December 9, 1993 
Özgün's, Diyarbakir correspondent for Özgür
Gündem, was charged with being a member
of an outlawed organization and sentenced to
12 years and five months in prison. He is cur-
rently being held in Aydin Prison.

Serdar Gelir, Mücadele
Imprisoned: April 25, 1994 
Gelir, Ankara bureau chief for the now-defunct
weekly magazine Mücadele, was convicted of
being a member of an illegal organization.
Court records indicate that he was sentenced
to 12 years and six months in jail.

Bülent Öner, Atilim
Imprisoned: June 15, 1995
Öner, a reporter for the leftist weekly Atilim,
was taken into custody during a police raid on
the newspaper's Mersin bureau and later char-
ged with membership of an outlawed group.
He was convicted and sentenced to 12 years
and six months in jail and is being held in
Erzurum Prison. 

Sadik Çelik, Kurtulus
Imprisoned: December 23, 1995
Çelik, reporter and Zonguldak bureau chief for



WORLD EDITORS FORUM

Kurtulus, was charged with membership of an
outlawed organisation and sentenced to 12
years and six months in prison.

Ibrahim Çiçek, Atilim
Imprisoned: March 15, 1996
Çiçek, former editor in chief of the leftist week-
ly Atilim, was detained on March 15, 1996, and
charged with membership of an illegal organi-
zation. He was sentenced to a minimum of 15
years in prison.

Ayten Öztürk, Kurtulus
Imprisoned: October 13, 1997
Öztürk, publisher and editor of Kurtulus, was
charged with leading an outlawed organization
and sentenced to 22 years and five months
incarceration. She is held in Ankara Closed
Prison.

The following are also being held in prison in
Turkey. CPJ and the Association of Turkish
Newspaper Publishers/Turkish Press Council
disagree as to whether they were imprisoned
for journalistic activity:

Sinan Yavuz, Yoksul Halkin Gücü
Imprisoned: August 9, 1993
Yavuz, editor of the left-wing weekly Yoksul
Halkin Gücü, was charged with being a mem-
ber of an outlawed group. He was sentenced
on December 29, 1994, to 12 years and six
months in jail, and sent to Canakkale Prison.

Hüseyin Solak, Mücadele
Imprisoned: October 27, 1993
Solak, Gaziantep bureau chief of Mücadele,
was arrested and charged with membership of
the outlawed Dev Sol group. Solak was sen-
tenced on November 24, 1994, to 12 years
and six months in prison. He is currently being
held in Cankiri Prison.

Utku Deniz Sirkeci, Tavir
Imprisoned: August 6, 1994
Sirkeci, the Ankara bureau chief of the leftist
cultural magazine Ta v i r , was convicted of
membership of an outlawed group and sen-
tenced to 12 years and six months in prison.
He is being held in Ankara Closed Prison. 

Aysel Bölücek, Mücadele
Imprisoned: October 11, 1994 
Bölücek, a correspondent in Ankara for
Mücadele, was arrested at her home and char-
ged with belonging to an outlawed organiza-
tion. Bölücek was sentenced to 12 years and

six months on December 23, 1994. She is
being held in Canakkale Prison.

Özlem Türk, Mücadele
Imprisoned: January 17, 1995
Türk, a reporter for Mücadele, was arrested
and charged with being a member of an out-
lawed organization. According to court docu-
ments, she was sentenced to 15 years in pri-
son. She is being held in Canakkale Prison. 

Baris Yildirim, Tavir 
Imprisoned: March 21, 1995
Yildirim, a columnist for the leftist cultural
magazine Tavir, was imprisoned for member-
ship of an illegal organization and sentenced to
12 years and six months in prison. He is being
held in Buca Prison in Izmir.

Burhan Gardas, Mücadele 
Imprisoned: March 23, 1995
Gardas, the Ankara bureau chief for Mücadele,
was sentenced to two 15-year prison terms for
belonging to an illegal organization. He is
reportedly serving these sentences successive-
ly at Aydin Prison.

Necla Can, Kurtulus
Imprisoned: April 9, 1995
Can, a reporter for the leftist weekly Kurtulus,
was convicted on December 21, 1997, of
belonging to an outlawed organization and
sentenced to 12 years and six months in pri-
son. She is being held in Istanbul's Umraniye
Prison.

Özgür Güdenoglu, Mücadele 
Imprisoned: May 24, 1995 
Güdenoglu, Mücadele's Konya bureau chief,
was sentenced to 12 years and 6 months in
prison for membership of an outlawed organi-
sation. He is being held in Konya Prison.

Fatma Harman, Atilim
Imprisoned: June 15, 1995
Harman, a reporter for Atilim, was taken into
custody during a police raid on the newspa-
per's Mersin bureau in June 1995. She was
sentenced in 1996 to 12 years and six months
in prison on charges of belonging to an outla-
wed group. Harman was last reported in
Sakarya Prison.



WORLD EDITORS FORUM

Erdal Dogan, Alinteri
Imprisoned: July 10, 1995
Dogan, an Ankara reporter for Alinteri, was
detained by police on July 10, 1995, and later
tried and convicted of membership of an out-
lawed organisation. He was sentenced to 12
years and six months in prison and has been
confined to Bursa Prison. 

Erhan Il, Devrimci Emek
Imprisoned: February 16, 1996
Il, a reporter for the magazine Devrimci Emek
and editor in chief from 1993 to 1994, was
charged with belonging to an outlawed orga-
nisation.

Yazgül Güder Öztürk, Kurtulus
Imprisoned: March 31, 1996
Öztürk, a reporter for Kurtulus, was convicted
of membership of an illegal organisation and is
being held in Sagmalcilar Prison.

Serpil Günes, Alinteri
Imprisoned: September 7, 1996
Günes, an editor and owner of Alinteri, was
charged with membership of an outlawed
organization and publishing propaganda.
Günes is being held in Usak Prison.

Nabi Kimran, Iscinin Yolu
Imprisoned: September 9, 1996
Kimran was imprisoned on charges arising
from his work as editor of the leftist weekly
Iscinin Yolu, which was subject to repeated
government harassment during his tenure.
Kimran is currently being held in Sakarya
Prison for alleged membership of an outlawed
organization.

Dogan Guzel, Özgür Gündem
Imprisoned: July 31, 1998
Guzel, a cartoonist for the now-defunct pro-
Kurdish daily Özgür Gündem, was charged
with insulting the state and armed forces. The
charge stemmed from four cartoons published
in Özgür Gündem between May 1993 and
October 1993. Guzel was sentenced to 40
months in prison.

Eylem Kaplan, Ülkede Gündem
Ayse Oyman, Ülkede Gündem
Imprisoned: November 18, 1998

Kaplan and Oyman, reporters for the pro-
Kurdish daily Ülkede Gündem in Malatya, were
arrested in a nationwide police round-up of
journalists working with the publication. They
are charged with aiding an outlawed organiza-
tion. The prosecution accused them of collec-
ting political and military information 'under
the cover of news'. The prosecution alleged
the journalists had travelled to rebel military
camps and taken photographs of guerrillas,
and 'they brought to the newspaper bureau
interviews that praised the members of the
PKK in the name of news'. Their trial has
begun.

Ali Kemal Sel, Ülkede Gündem
Imprisoned: November 19, 1998
Sel, the Malatya bureau chief for the pro-
Kurdish daily Ülkede Gündem since December
1996, was arrested in a nationwide police
roundup of journalists working for the publica-
tion. He was charged with aiding an outlawed
organization and accused of collecting political
and military information 'in the name of news'
and passing it on to an outlawed group. His
trial has begun.

Uzbekistan (1)
Please send appeals to:
His Excellency Islam Karimov
President of the Republic of Uzbekistan
Tashkent, Uzbekistan
Fax: 3712 395 525

Shadi Mardiev, Samarkand Regional Radio
Imprisoned: November 15, 1997
On 11 June 1998, the Syrdariya regional court
sentenced Shadi Mardiev, a 62-year-old repor-
ter with the state-run Samarkand regional radio
station, to 11 years in prison for defamation
and extortion. He had been held in pre-trial
detention since November 1997. The case
stemmed from a 19 June 1997 broadcast in
which he satirized the corrupt practices of a
deputy prosecutor. Mardiev's health has repor-



WORLD EDITORS FORUM

tedly deteriorated during his imprisonment.
On 3 August 1998, the Supreme Court rejec-
ted his appeal.

Vietnam (2)
Send appeals to:
His Excellency Le Kha Phieu
General Secretary of the Central Committee
Communist Party of Vietnam
1 Hoang Van Thu
Hanoi, Socialist Republic of Vietnam

Bui Minh Quoc, Lang Biang
Imprisoned: September 1997
Quoc, a poet, journalist and correspondent for
North Vietnamese radio during the Vietnam
War, was placed under house arrest in the sou-
thern town of Dalat. He was the president of
the Dalat Writer’s Association and the editor of
the literary and cultural magazine Lang Biang
before his pro-democracy ideas attracted the
attention of authorities in 1990. Since that time,
the magazine has been closed down. The
order of administrative detention issued
against Quoc came after he was accused of cir-
culating pro-democracy letters. 

Nguyen Ngoc Tan
Imprisoned: Unknown 
Details of the arrest and imprisonment of jour-
nalist Nguyen Ngoc Tan were not known at
the time of writing.

Source: The Committee to Protect
Journalists 

(updated by WAN)




