
 
 
 

Case Studies of Journalists Imprisoned in China 
 
  
 

1. Cheong Ching, Straits Times 
 
 
2. Li Changqing, Fuzhou Daily 

 
 

3. Huang Jinqiu, Freelance journalist 
 

 
4. Shi Tao, Dangdai Shang Bao 

 
 

5. Yue Tianxiang, China Workers Monitor 
 
 

6. Zhao Yan, New York Times 
 
 

7. Li Yuanlong, Bijie Ribao  
 
 

8. Wu Zhengyou, New China Youth 
 
 
9. Zhu Wanxiang, New China Youth 

 
 
 

 
 

This dossier compiles cases and supporting evidence of nine journalists who have 
been jailed for their profession in China in recent years, and who remain behind 

bars to date. All information found in this document has been drawn from 
independent news sources and press freedom monitoring bodies and is up to date 

as of 5 March 2007. 
 
 
 
 

 
 



 
 
 

 
 

Cheong Ching, Straits Times, Singapore  
Arrested: 22 April 2005 

 
 
Cheong Ching was arrested in Guangzhou, China, on 22 April 2005, and held for a 
month before Chinese authorities announced that he had allegedly confessed to spying 
for a foreign intelligence agency. On 31 August 2006, the journalist was convicted to 
five years in prison for espionage.  
 
Cheong, who is a Hong Kong citizen and a Singapore permanent resident, is the chief China 
correspondent for the Singapore-based Straits Times. His employer, Singapore Press 
Holdings, said he has served with distinction as a well-informed correspondent and analyst 
and that he always conducts himself with utmost professionalism. 
 
Security agents apprehended Cheong on 22 April 2005 in the southern city of Guangzhou, 
where he was scheduled to meet a source who had promised to give him a copy of 
recordings of secret interviews with former communist party leader Zhao Ziyang, who died 
in January while under house arrest for negotiating with demonstrators during the 
Tiananmen square events in 1989. 
 
After the arrest, Cheong’s wife was reportedly warned by the authorities not to disclose 
her husband's detention, and she agreed to stay silent in the hope he would be released. 
She decided to go public a few weeks into the journalist’s detention after a mainland 
official reportedly told her in private that the government was preparing to charge him 
with "stealing core state secrets." 
 
Formal charges were drawn up on 5 August 2005, 106 days after Cheong’s arrest. He was 
charged with passing state secrets to Taiwan over a period of five years. In particular, he 
was accused of using money provided by Taiwan to purchase political and military 
information.  
 
In February 2007, Cheong was allowed to meet with his family for the first time since his 
arrest. Cheong’s wife, Mary Lau Man-Yee, who was accompanied by Cheong's elder brother 
and younger sister during the 30-minute visit, said he seemed in reasonable shape although 
he had lost a lot of weight and his face had more lines.  
 
Considered to be one of the most knowledgeable reporters covering China, Cheong is the 
first journalist from Hong Kong to be accused of espionage by the Beijing government since 
the former British colony's return to Chinese sovereignty in 1997.  
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 

 
 
 

Li Changqing, Fuzhou Daily 
Arrested: 3 February 2005 

 
 
Li Changqing was sentenced to three years in prison on 24 January 2006, for 
"spreading false and alarmist information". He had been detained since 3 February 
2005.  
 
The charges against the journalist came in connection to an article he published on the 
banned Chinese-language website Boxun News, exposing an outbreak of dengue fever in 
the Fujian province before the authorities officially announced it. It is thought, however, 
that the real motive behind Li’s arrest could have been tied to his support of former 
Communist Party Secretary and whistleblower Huang Jingao, who was sentenced to life in 
prison in November 2005 on corruption charges after he exposed official misconduct in an 
open letter to the Communist Party newspaper, the People's Daily.  
 
In August 2004, Huang wrote a letter to the newspaper saying that his efforts to root out 
bribery had been stymied by a fraternity of corruption in which functionaries on the take 
protected one another from scrutiny. The statement was posted on the website of the 
People's Daily and caused an immediate stir. The letter was taken down by party censors a 
few days later, and further press comment was banned.  
 
Li was taken into custody soon after Huang and was accused of helping Huang write the 
open letter and promote it in articles on overseas websites frequently visited by Chinese 
dissidents. Initially accused of “subverting the state”, this charge against Li was eventually 
dropped and the journalist was subsequently charged with "spreading false and alarmist 
information" linked to his report on the outbreak of dengue fever.  
 
According to reports, Li stated before a three-judge court that during more than a year of 
detention, which he said included torture, his interrogators never asked him about the 
crime he was charged with. Their questions, Li said, centred on articles he wrote and 
published on various websites endorsing Huang and his accusations of corruption. 
 
According to Boxun News, in June 2006 an appeal court in the city of Fuzhou upheld the 
three-year prison sentence. For the first time since his arrest, Li’s wife was reportedly 
able to visit him on 15 June 2006.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 

 
 

Huang Jinqiu, freelance journalist 
Arrested: 13 September 2003 

 
 
In September 2004, Huang was sentenced to twelve years in prison and four years' 
deprivation of civil rights for “organizing, planning and carrying out subversive 
activities” and for writing “reactionary” articles on the internet.  
 
The journalist had been detained since 13 September 2003, but his arrest was not reported 
until mid-December 2003 and even then remained little publicised outside the Chinese-
language media. His detention was not officially acknowledged by the Chinese authorities 
until January 2004. 
 
At the age of 18, Huang began working as a journalist and editor of several newspapers and 
magazines, including YangCheng WanBao, a well-known daily newspaper in Guangdong. 
The journalist published his first book when he was 20 years old. He is a graduate of 
Beijing's respected Lu Xun Literature Institute and the University of Lincoln in the United 
Kingdom. 
 
After winning a scholarship to study journalism, Huang relocated to Malaysia in 2000 to 
attend the Central Academy of Art. While abroad, he wrote under the pen name Qing 
Shuijun (Mr. Clear Water) for the U.S-based Chinese-language news website Boxun News. 
His essays and posts made him well known in the Chinese internet community and resulted 
in the publication of two volumes: the first containing non-political material under his real 
name, and the second containing political material, printed under his pen name. 
 
In January 2003, Huang announced his intention to found the China Patriot Democracy 
Party (CPDP). Although the CPDP never materialized, he started being followed by police 
upon his return to China in August 2003. In early September, Huang travelled to Shangdong 
Province to visit his parents; his last article, titled “Me and My Public Security Friends,” 
was published on 10 September. He was arrested three days later in Lianyungang, Jiangsu 
Province. 
 
The journalist’s trial began on 22 June, 2004 at the Changzhou Intermediate People's 
Court. The court was reportedly unable to reach an initial verdict because of a lack of 
evidence. However, after the case was referred back to the prosecution, further evidence 
eventually led to his conviction on 27 September, 2004. 
 
At least two attempts at appeal have been rejected; the first without hearing, and the 
second in March 2005, when the Shanghai Department of Justice suspended the license of 
his lawyer, Guo Guoting, for speaking against the Communist Party.  
 
Huang is being held in Pukou Prison, near Nanjing City, from where he is reportedly editing 
the prison’s newsletter.  
.  



 
 
 
 

 
 

Shi Tao, Dangdai Shang Bao 
Arrested: 24 November 2004 

 
 
Shi Tao is a correspondent for the daily Dangdai Shang Bao (Contemporary Business 
News), based in the southern province of Hunan. He is currently serving a ten-year 
prison sentence after being charged with “leaking state secrets” after he wrote an 
email about media restrictions in the lead up to the 15th anniversary of the Tiananmen 
Square massacre. 
 
In April 2004, Shi made public information that had been sent to his newspaper by the 
Chinese authorities, warning journalists of the dangers of social destabilisation and risks 
linked to the return of certain dissidents to China on the occasion of the commemoration 
of the massacre. He sent the email from his personal Yahoo account. The e-mail was 
picked up by several overseas Internet portals. It was also picked up by the Chinese 
authorities, with the assistance of the Yahoo Internet Service Provider, which reportedly 
gave state security authorities details about Shi's e-mail usage that ultimately allowed 
them to trace the message to a computer he used at the newspaper.  
 
When asked about Yahoo’s involvement, Yahoo's co-founder Jerry Yang said his company 
had no choice but to cooperate with the authorities. "To be doing business in China, or 
anywhere else in the world, we have to comply with local law," Yang said responding to a 
question about his company's role in the case. "We don't know what they want that 
information for, we're not told what they look for. If they give us the proper 
documentation and court orders, we give them things that satisfy both our privacy policy 
and the local rules."  
 
Officials detained Shi near his home in Taiyuan, Shanxi Province, on 24 November 2004, 
confiscating his computer and warning his family to stay quiet about the matter. On 27 
April 2005, Changsha Intermediate People's Court found the journalist guilty of “leaking 
state secrets” and sentenced him to a ten year prison term. On 2 June, the Hunan Province 
High People's Court rejected Shi's appeal without giving the journalist a hearing. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 

 
 

Yue Tianxiang, China Workers Monitor 
Arrested: January 1999 

 
 
Yue Tianxiang was arrested in January 1999 and sentenced to ten years' imprisonment 
in July 1999 for 'subverting state power', after setting up a labour rights journal to 
defend the rights of laid-off workers.  
 
Yue is a workers rights activist and a former journalist with the Chinese Workers’ Monitor, 
a now disbanded underground publication that was dedicated to fighting for the rights of 
current, and dismissed, Chinese workers. 
 
Yue was detained in 1999 and charged with subversion for his work on the underground 
publication. Guo Xinmin and Wang Fengshan, two colleagues of Yue’s who worked with him 
to publish the journal, were also also arrested. 
 
Yue was sentenced to ten years in prison for subversion. Guo and Wang were sentenced to 
two years imprisonment for their part in the publication, and have since been released. 
 
Yue also organized workers into taking legal action to secure the payment of wage arrears 
from the Tianshui Transport Company. Yue had been laid-off by the state-owned Tianshui 
City Transport Company in 1995 while being owed three months back pay. Yue and his 
colleagues took the case to the Tianshui Labour Disputes and Arbitration Committee 
(LDAC). They were arrested just after writing a petition to President Jiang Zemin asking 
for an official intervention. The petition was also sent to international news agencies. 
 
Yue was also allegedly a member of the banned China Democracy Party. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 

 
 

Zhao Yan, The New York Times 
Arrested: 17 September 2004 

 
 
Zhao Yan, a researcher for The New York Times, was arrested on 17 September 2004 
in relation to an article that appeared in the publication ten days earlier that predicted 
the retirement of former president Jiang Zemin from his post on the Central Military 
Commission. Zhao was indicted with revealing state secrets. He was also indicted on a 
lesser charge of fraud at a later stage in the investigation. 
 
Zhao was held in detention for more than two years while authorities were conducting 
investigations into the case. No immediate public explanation was given for Zhao’s arrest 
and he was reportedly forbidden to see his family in the months following his arrest. His 
lawyer's efforts to post bail were denied not by a judge but by the Ministry of State 
Security, the agency that arrested Zhao. 
  
The New York Times has stated that Zhao did not provide any information about Jiang's 
resignation and a confidential state security report on the case reportedly does not accuse 
Zhao of doing so. Instead, the key evidence is a photocopy of a note Zhao wrote two 
months before the 7 September article, which makes no mention of Jiang's resignation. 
  
The note reportedly remains in the Beijing office of the New York Times, raising questions 
about whether state security agents induced a Chinese employee of the office to provide 
the photocopy without authorization or conducted a search without permission. In either 
case, under Chinese law, the photocopy would be inadmissible as evidence. 
 
On 17 March 2006, the Beijing intermediate people’s court No. 2 announced that the 
charges against the researcher were to be dropped. However Zhao was never released 
from prison, and prosecutors issued new indictments against him in the following weeks.  
 
It was announced on 25 August 2006 that the charge against Zhao of revealing state secrets 
were dropped, however the journalist was reportedly sentenced to three years in jail for 
fraud.  
 
In November 2006, the Beijing High Court refused Zhao an appeal hearing.  
Zhao’s previous work as a muckraking journalist and rural activist earned him regular visits 
from state security agents. At the time of his arrest, Zhao was working as a researcher for 
the New York Times’ bureau in Beijing.  
 
 



 
 
 

 

 
 

Li Yuanlong, Bijie Ribao 
Arrested: 9 September 2005 

 
 
Li Yuanlong was arrested in September 2005 for a series of articles he posted on the 
internet that criticised living standards in China and advocated for democracy. The 
journalist was detained until his sentencing on 13 July 2006, when he was convicted 
for ‘inciting subversion of state authority’ and handed a two-year prison sentence.  
 
Li, who uses the pen name Ye Lang (Night Wolf), wrote a number of articles for a number 
of U.S.-based Chinese language websites, including Boxun News, Epoch Times, 
ChinaEWeekly and New Century Net. The websites are banned in China. Two articles in 
particular were cited by Chinese prosecutors as being of particular concern: "In my mind, I 
am an American" and "Common birth, tragic death".  
 
Li was arrested by officers of the security bureau in Guizhou province in south-west China 
and his personal property was confiscated. While in detention, the journalist’s case was 
transferred among several prosecutors and it was not until 9 February 2006 that he was 
officially accused for "instigating subversion of state power." The court hearing was also 
delayed three times, and was finally held on 11 May. Li was formally sentenced by Bijie 
Intermediate People's Court on 13 July 2006. He is appealing the sentence.  
 
Just prior to his conviction, Li stated in an interview with his lawyer: “I am a journalist for 
party newspapers. I write lies and clichés all day and I feel repressed. I want to be able to 
say what I think… The reality inside China is about inequality of wealth, corruption of 
officials, unjust administration of law, restriction of speech, etc… As an intellectual, I have 
the obligation to criticise and expose these phenomena.” 
 
Li Yuanlong was a reporter for the daily Bijie Ribao. The journalist, 45, was known for his 
reporting on rural poverty in his native Guizhou Province. Li is currently being held in Bijie 
Detention Centre without access to family visits, and is said to be in very poor health. 
 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 

 
 

Zhu Wanxiang and Wu Zhengyou, New China Youth 
Arrested:  August 2005 

 
 
Zhu Wanxiang and Wu Zhengyou were convicted of illegal publishing, fraud, and 
extortion after they reported on land disputes in the Zhonghua Xin Qingnian magazine 
(New China Youth). The journalists were sentenced to ten and six years in prison 
respectively on 17 January 2006.  
 
As editors of New China Youth, Zhu and Wu had reported on villagers' protests over 
government seizure of land for development and a violent demonstration in the city of 
Lishui in May 2005. Two of the articles in question were particularly provocative. The first 
was titled “Appeal of the Peasants” and the second ‘Swhen Power Replaces Law, What 
Happens to the Law? Return Our Human Rights.” Both articles appeared during a time of 
heightened tensions between villagers and local authorities. 
 
Zhu and Wu were charged with extorting money from rural villagers and government 
officials while reporting. They were also convicted of illegally raising funds for the 
magazine.  
 
The journalists were detained in August 2005. Authorities claimed that Zhu and Wu forged 
journalist accreditation and illegally published their magazine. Zhu had registered the New 
China Youth Join Company Ltd in Hong Kong in August 2002, but the magazine was not 
registered in China.  
 
The journalists were also reportedly convicted of raising 3 million yuan (US$240,000) in 
investment funds for the Zhonghua Xin Qingnian. This was deemed illegal fundraising since 
it was not registered. 
 
The two journalists were tried on 28 December 2005, along with another colleague at the 
Liandu district court in the city of Lishui, Zhejiang Province. 
 
 
 
 
 
 
 


